onsdag 18 maj 2011

Pajbas

Som säkert många av er vet eller märkt så är paj en av mina absoluta favoriter vad gäller matlagning. Alla sorters paj är poppis här hemma och det jag gör oftast är matpaj.

Hör ofta av andra att de tycker om paj men att det inte görs så ofta ändå. Därför tänkte jag göra ett litet inlägg om paj, eller rättare sagt en paj-bas. Det går att slänga i det mesta i en paj, vilket gör det till en perfekt rätt när man inte har så mycket hemma. Det går att göra med kött, men kyckling, med skaldjur, men fisk, vegetariskt och i så otroligt många varianter. Det enda som stoppar är fantasin.

Jag har ett grundrecept på paj som är busenkelt:

Deg: 3 dl mjöl, drygt 1 dl flytande margarin, 3 msk vatten.
Mjölet kan vara av den sort man föredrar, jag tycker om att blanda vetemjöl och grahamsmjöl. Lite krossade linfrön i degen gör den extra krispig. Om man vill ha en lite färgglad deg kan man exempelvis krydda den med lite paprikapulver.

Äggstanning: 3 ägg, 2,5 dl grädde/mjölk, ost, kryddor.
Grädde/mjölk enligt eget val, det blir dock bäst om man inte bara tar mjölk. Jag brukar ta 2-3 dl ost och blanda i det mesta i äggstanningen och sen fördela den sista osten på toppen.

Förgrädda skalet i 200 grader 10-15 min. På med fyllning och grädda på 175 grader ca 45 min.

Idag blir det en vegetarisk paj med purjolök, broccoli, paprika och oliver. Hoppas den ska smaka ikväll.

Någon som har tips på nån god fyllning till paj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar