lördag 12 mars 2011

Rutiner, planering och förberedelser

Är det något som jag inte är särskilt bra på så är det på många sätt att inte våga släppa kontrollen och att inte vara strukturerad. Detta är dock något som jag uppskattar mer och mer sen vi fick barn. Är det någon gång i mitt liv hittills som krävt rutiner, planering och förberedelser så är det nu. Och jag ÄLSKAR det! Framförallt i de situationer när jag märker att det ger resultat och det gör det ju i stort sett hela tiden.

Just nu sitter jag i soffan och kan slappa precis hur mycket jag vill trots att jag är ensam hemma med båda barnen. Båda barnen, plus jag själv, har ätit frukost och fått på nya kläder, vi har dessutom städat och lekt så mycket så Ronja nu sover i vagnen utanför. Leksakerna är undanplockade av Wilmer så han har fått ta fram sin tågbana. Nu kan vi snart leka tillsammans bara vi två tills Ronja vaknar vid 11 och ska äta lunch. Jag älskar som sagt rutiner. Det är skönt att veta att dagen rullar på utan bekymmer (om inget väldigt oväntat då såklart). Vi kommer få mat, vi kommer få tid för att mysa och för att slappa och vi kommer vara nöjda när dagen är slut.

Så kort sagt skulle jag väl vilja säga att jag är väldigt nöjd med mitt (strukturerade) liv och att rutiner hjälper väldigt i mitt liv som mamma. Att vara konsekvent är inte alla gånger lätt, men när det ger resultat så är det värt allt slit och mycket till!

Ha en trevlig helg alla! Denna helgen innebär för egen del melodifestival (såklart!) och fest för Caroline, samt att Therese kommer hit. Ser mao fram emot ett kul helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar