onsdag 9 mars 2011

Enkelt och smaskigt: Torsk och potatis i ugn

Tänkte jag skulle bjuda på ett middagstips som just intagits här hemma. Det är en enkel fiskrätt som är perfekt att förebereda och så fantastiskt god. En enkel rätt som sagt, men den passar till både vardag och helg tycker jag. Till helgen lägger jag till lite vin i gratängen och dricker upp resten i ett glas till maten, smaskens!

Torsk och potatis i ugn ca 4 port
(Det är mycket godare än det låter!)

10-12 potatisar (kalla ,kokta)
1 frp fryst torskblock á 400g (tinat)
1 purjolök
ca 10 cocktailtomater
1 lätt CF
1 CF
1 CF paprika/chili
ca 1 tsk citronsaft
ev en skvätt vitt vin
salt
peppar
paprikapulver
ev chilipulver

Sätt ugnen på 200 grader. Skär den kokta kalla potatisen i kuber och lägg i botten av en gratängform. Skär den tinade fisken i små kuber och fördela över potatisen. Halvera tomaterna, strimla purjolöken. Blanda CF med tomat, lök, citronsaft, ev vin och kryddor efter smak i en bunke. Bred blandningen över fisken. Lägg på aluminiumfolie och ställ in i ugnen ca 30 min (ta bort folien de sista minutrarna). Färdigt!


Tyvärr har jag ingen bild tagen idag, men jag hoppas någon nappade ändå ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar