tisdag 18 januari 2011

Bananmuffins

Jag har länge tänkt att jag ska bli duktigare på att lägga in bra recept här på bloggen. Nu ska det bli verklighet tänkte jag. Ni kommer hitta alla recept under arkiv "recept". Hoppas att ni kommer hitta egna favoriter bland recepten. Min tanke är att lägga ut frekvent allt efter jag lagar mat mm här hemma.

Idag skulle jag och Wilmer göra chokladbullar. Istället hamnade jag i klädkammaren med mina kokböcker och fastnade för ett enkelt recept på bananmuffins i en av viktväktarnas kokböcker. Goda blev de!


Bananmuffins (10st)

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl brun farin
1 tsk mald kanel
2 bananer
1,5 tsk juice från pressad citron
50 g flytande margarin
1 dl lättmjölk
1 ägg


Värm ugnen till 175 grader och ställ 10 muffinsformar på en plåt. Blanda mjöl, bakpulver, farinsocker och kanel i en bunke. Skala och mosa bananerna med en gaffel. Lägg bananerna, citronsaft, margarin, mjölk och ägg i mjölblandningen. Blanda allt till en jämn smet, men överarbeta inte eftersom muffinsen då blir kompakta vid gräddning. Klicka ut smeten i formarna och grädda i ugnen ca 20 min. Låt muffinsen kallna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar