onsdag 12 januari 2011

ångra det som varit?

Ibland kan jag må dåligt över saker som hänt tidigare i livet, saker som jag sagt eller gjort och som jag kanske helst av allt velat att de aldrig hänt.

Idag uppträffade detta över en "sak" som hände för några år sen. Det är inget allvarligt så blir inte oroliga :-) Men när jag tänker på detta och hur jag istället hade velat att det hade blivit så känns det lite jobbigt och jag mår dåligt för en stund, även om jag idag inte kan göra något för att förändra saken.

Vi sådana här tillfällen försöker jag tänka att jag ju faktiskt är lycklig som det är idag, för de människor jag har i mitt liv och hur mitt liv ser ut i övrigt. Jag tänker, att om jag gjort något annorlunda tidigare i livet, så hade mitt liv inte sett ut som det gör idag. Och det önskar jag ju verkligen inte! Denna tanke brukar hjälpa bra mot de tankarna som får mig att må dåligt. Jag vet ju att alla beslut man tar påverkar hur livet fortsätter och att det inte heller är en isolerad händelse som påverkar. De beslut jag tar tillsammans med alla andras beslut och handlande går ju ihop och det går inte att tänka hur det hade varit om jag gjort annorlunda i just en situation.

Det lite "roliga" i det här resonemanget är att jag (oftast) inte ångrar större och avgörande beslut i mitt liv. Men såna där "obetydliga" beslut som tex den där klänningen jag aldrig köpte trots att den var jättefin och jättebillig, såna beslut kan jag ångra nåt enormt. Men å andra sidan så brukar jag släppa såna saker ganska (allt är relativt ;-)) snabbt.

nu ska jag mysa med min dotter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar