måndag 18 oktober 2010

stanna tiden

måndag igen!! vad händer?! jag tycker tiden bara går snabbare och snabbare och dagarna bara rusar ju fram. Tänk om man nån gång, bara för en stund, kunde stanna tiden. Eller tänk om man kunder spara tiden, för att vid ett senare tilllfälle plocka fram den igen. Så kan jag tänka ibland. Senast var häromkvällen när jag skulle sova. Jag var trött och la mig före marcus. Ronja vaknade så jag tog (som vanligt) över henne till vår säng. Men istället för att lägga henne bredvid mig tog jag upp upp henne och la henne på mitt bröst. Hon var pigg och glad och då tänkte jag just den tanken "tänk om jag kunde spara det här ögonblicket". Tänk om några år, när barnen är äldre och den här tiden känns som ett minne blott, tänk vad jag antagligen skulle uppskatta ett litet ögonblick från nu. Så kan jag tänka. Och på sätt och vis kan jag känna att det är bra att tänka så. För det får mig, samtidigt som jag tycker att tiden går för fort, också att njuta lite extra. Att ta tillvara på den här tiden och njuta av vårt (våra) små underverk.

Idag är det alltså måndag, vilket just idag innebär lämning av wilmer hos fia, morgonpromenad med Tilda, hem för lunch (och blogg som nu), in till stan för babyrytmik, hem igen för lite tvätt mm innan det är dags för att hämta wilmer. Sen är klockan fyra och maten börjar förberedas. Jag brukar annars använda måndags eftermiddagarna till att ta en joggingtur, men eftersom jag känner att min envetna förkylning inte vill gå bort, och jag känner att jag inte pallar med att bli ordentligt förkyld med två små barn, så hoppar jag joggingturen idag.

Apropå jogging, motion och leva nyttigt... Idag är första invägningen sen jag gick med i viktklubb. Jag satte ju ett mål att gå ner 5 kilo på 5 veckor. Efter en vecka står vågen på -1,4 kg så det var en bra start. Känns lite extra gott eftersom jag verkligen inte alls varit extremt duktigt. Jag har mest bara tänkt på att komma ut och röra på mig varje dag, äta mindre portioner, hoppa över kaka till kaffet och mindre av allt helt enkelt (och framförallt av godis mm). Det bästa är väl att godiset smakar även lite godare när jag bara tog lite granna, för då njöt jag fullt av varje bit ;-D

Nu ska jag äta lite lunch, rester från igår, riktigt smaskigt faktiskt: svampkyckling med klyftpotatis. Komponerade ihop en egen liten snabblagad och god rätt. Recept om någon blev sugen: (jag gjorde till 4 port, men eftersom det går lika bra att göra till 2 så skriver jag 2 port)

2 port Svampkyckling
  • 2 kycklingfiléer
  • 1 burk creme fraiche champinjon & kantarell á 2 dl (tror den hette så)
  • 1 msk mjölk
  • 3 champinjoner
  • salt, peppar

Strimla kycklingen och bryn den i en panna. Smaksätt med salt och svartpeppar. Ta upp kycklingfilén. Skiva champinjonerna och bryn dem i pannan, smaksätt med vitpeppar. Värm under tiden creme fraichen och mjölken i en kastrull. Lägg i kycklingen i såsen och sjud några minuter så det blir genomvarmt. Servera kycklingen med tex klyftpotatis och lägg champinjonerna över kycklingen vid servering.

hoppas ni tycker om det om ni provar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar