tisdag 5 april 2011

Tid & Pengar

Ibland blir jag bara så trött... Tid och pengar spelar en avgörande roll i livets gång. Visst tid är viktigare än pengar, men de påverkar båda två vardagen i hög grad. I lite för hög grad i bland känns det som. Det är trist att behöva avstå saker och i de allra flesta fall är det just på grund av antingen tid eller pengar som beslut tas. Det är ännu lite tristare när andra tar beslut för en och man får ta smällen. Trist att pengar ska ha sånt stort inflytande och trist att inte alla människor tänker på samma sätt. Eller tja det är väl bra att inte alla tänker samma, men det är bra om man har samma värderingar i relationer så att man kan känna att man förstår en annans beslut, särskilt om det påverkar en själv negativt. Jag har gott om tid tycker jag, inte lika gott om pengar. Vi har det väl egentligen helt ok, det beror ju helt på vem eller vad man jämför med. Vi har tak över huvudet, kläder, mat och lite över att unna oss. Och vi hade definitivt kunnat köpa billigare mat, billigare kläder och inte göra nånting alls. Men det vill vi ju inte. Jag vill kunna känna att jag lever livet och att jag njuter av det, att jag inte vill stå över en massa för att det ska sparas till sen. Just nu så går vi inte runt alla månader, men då har vi faktiskt tillåtit oss att låna av våra sparpengar för att kunna göra åtminstone en sommarresa, eller kunna köpa en ny bilstol till barnen... Jag vet att det är bra att spara och det är vårt mål att göra det sen, när vi kan. Jag är hemma över sommaren sen börjar jag jobba. Ser fram emot 2 löner vill jag säga! Sen blir det ju inte massa pengar för det, men betydligt mer än nu iallafall. Och jag känner att jag trivs med mitt jobb, mitt hus, mitt liv alltför mycket för att prioritera bort det för ett jobb med högre lön. Det är ändå tiden som är viktigast och framförallt vad man gör med den.

1 kommentar:

  1. Blää! Kan bara hålla med dig! Så tråkigt att behöva vända och vrida på slantarna ibland. Man vill göra så mkt för barnen, men ibland räcker det inte till allt.
    Jag har redan ringt jobbet och sagt att jag kan jobba varannan helg... =/ (tråkigt bara att jag fick så himla nonchalant bemötande).

    SvaraRadera